De overgang en zijn invloed op diabetes of suikerziekte

De overgang

De overgang is een nieuwe periode in het leven van een vrouw waar ze allemaal tegenop kijken. Het is niet alleen oorzaak van vele vervelende ongemakken. De overgang kan ook de ontwikkeling van veel voorkomende aandoeningen versnellen. Men deed al heel wat onderzoek naar de gevolgen van de overgang op zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid van vrouwen in de overgang. Daarbij komt men steeds meer tot verrassende ontdekkingen.

Welke invloed heeft de overgang op veel voorkomende aandoeningen zoals diabetes?

Recente studies tonen aan dat vrouwen die zowel vroeg of laat met hun overgang worden geconfronteerd een groter risico op diabetes lopen?  Er kwam nog meer aan het licht.  Ook de duur van je vruchtbare periode vergroot de kans op de ontwikkeling van suikerziekte.  Een vroege overgang heeft gelukkig niet alleen nadelen.  Zo beschermt het je tegen borst- en baarmoederhalskanker. 

Lees ook: Producten zonder suiker geschikt voor suikervrij eetpatroon

Diabetes onder controle krijgen in de overgang bent

Hoe vroeger in de overgang hoe groter je kans op diabetes De meeste vrouwen komen gemiddeld op 51 jaar in de overgang. Kwam je voor je je 46ste in de overgang? Dan neemt je risico op diabetes met 25 procent toe. Kom je pas na je 55ste in de overgang terecht, dan loop je nog 12 procent meer kans op suikerziekte. 

De overgang: Diabetes hangt ook af van de duur van je vruchtbare periode.

Als je vruchtbare periode korter is dan 30 jaar loop je bijna 40 procent meer kans op diabetes dan vrouwen van wie hun vruchtbare periode varieert tussen de 36 en 40 jaar. Bleef je langer dan 45 jaar vruchtbaar? Dan ligt je kans op diabetes toch nog altijd bijna 25 procent hoger. 

JA! IK WIL MEER INFORMATIE OVER SUIKERVRIJ ETEN EN SUIKERVRIJE RECEPTEN!

Waarom vergroot je risico op suikerziekte in de overgang

De overgang Volgens wetenschappers ligt de daling van het vrouwelijk hormoon oestrogeen aan de basis van diabetes in de overgang. Dat is ook het geval voor :

  • Overgewicht en een buikje
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Een hoge bloeddruk
  • Een te hoog cholesterolgehalte 
  • Osteoporose

Lees ook: Zo raak je van je suikerverslaving verlost

Bekende symptomen van de overgang:

  • Opvliegers
  • Overmatig transpireren, vooral ’s nachts
  • Plotse stemmingswisselingen
  • Slaapproblemen: zijn het gevolg van een lager oestrogeengehalte.

Een vroege of late overgang is niet de enige oorzaken van diabetes.

Je overgang of menopauze wordt ook beïnvloed door:

  • Je leeftijd
  • Onze eet- en leefgewoonten
  • Etniciteit
  • Roken
  • Alcoholgebruik
  • Het langdurig gebruik van sommige geneesmiddelen medicijnen 

Vrouwen in de overgang verkleinen hun risico op diabetes door op ju, eet- en leefpatroon te letten

Overgewicht en teveel buikvet zijn de belangrijkste oorzaken van diabetes. Is dat bij jou het geval? Dan zul je het moeilijker hebben om je bloedsuiker in evenwicht te houden. Hoe meer overgewicht je verliest, hoe kleiner je risico op diabetes. 

Lees ook: Suikervrije dranken zijn niet alleen veel gezonder, ze zijn ook lekker

Zo hou je diabetes in de overgang beter onder controle

Diabetes type 2 is de meest voorkomende vorm van suikerziekte. Een  vroege diagnose is nodig om andere ernstige aandoeningen zoals hartinfarct, beroertes, nierfalen en zelfs blindheid te voorkomen. Vooral je eetpatroon aanpassen is belangrijk om diabetes te voorkomen of onder controle te houden.


Om diabetes in de overgang te voorkomen:

Eet je vezelrijk

De overgangVezelrijke voeding zorgt voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora en een vlotte stoelgang. Vezels zorgen ook voor een lang voldaan gevoel waardoor je minder honger hebt en automatisch minder eet. Door het eten van vezelrijke voeding blijft je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor er minder insuline wordt aangemaakt. Insuline is een hormoon dat je vetopslag en vetverbranding regelt. Hoe lager je insulinegehalte hoe meer vet je verbrandt.

Grote hoeveelheden voedingsvezels vind je vooral in:

  • Alle volkorengranen: en vooral haver, zemelen, boekweit, gerst en volkoren rogge
  • Alle soorten volkoren brood
  • Volkoren deegwaren
  • Zilvervlies- of bruine rijst

Eet je natuurlijk

En zo weinig mogelijk kant en klare voeding. Die is rijk aan toegevoegde suikers, ongezonde verzadigde vetten  en transvetten. En dan hadden we het nog niet over de vele kunstmatige geur-, kleur- , smaak- en bewaarstoffen stoffen. Volgens de resultaten van meerdere grootschalige onderzoek verhoogt bewerkte voeding het risico op diabetes met 30 procent. Natuurlijk eten is de beste manier om je kans op diabetes te verkleinen.

Eet je bij voorkeur geen geraffineerde witte suiker

De overgangHoe meer suiker je eet hoe minder stabiel je bloedsuikerspiegel. Je lichaam moet dan extra insuline aanmaken om het evenwicht te herstellen. Dat verkleint aanzienlijk je kans op diabetes.

Beweeg dagelijks minstens een half uur 

Stop met Roken

Roken is slecht voor je gezondheid en is een belangrijke oorzaak van suikerziekte.

Hou je vitamine D op peil

Onderzoek wees uit dat een tekort aan vitamine D je kans op diabetes verhoogt. Vitamine D maakt ons lichaam niet zelf aan. Het is daarvoor vooral aangewezen op voldoende zonlicht.

Vitamine D komt in beperkte mate ook voor in vette vis: en vooral in wild gekweekte zalm, in paling, tonijn, schol en schelvis, in heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis

Vitamine D voorkomt ook osteoporose.

Naarmate we ouder worden nemen we steeds minder vitamine D op. Een voedingssupplement met vitamine D slikken is dan ook een goed idee. Voldoende bewegen is ook efficiënt om je kans op diabetes terug te schroeven.

De belangrijkste symptomen van Diabetes:

  • Een vroege of late overgang
  • Vaak dorst en dikwijls plassen
  • Vermoeid en een tekort aan energie
  • Slecht of dubbel zien
  • Kortademigheid
  • Veelvuldige blaasontstekingen

Herken je één of meerdere symptomen? Raadpleeg dan zeker je dokter want dan is de kans groot dat je suikerziek bent 

Alle producten zonder suiker vind je zeker in ‘Twintig dagen zonder suiker van Ria Kamelle.

Suikervrij dieet

Zo ben je in slechts 20 dagen suikervrij!

De positieve effecten van suikerarm eten zul je vlug aan je buikomtrek en aan je lichaamsgewicht merken!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat

In amper 20 dagen definitief verlost raken van je suikerverslaving dat wil jij toch ook? In deze korte periode raak je ook gemiddeld tot 5 kilo en één kledingmaat kwijt. 

Hoe dat kan zonder honger lijden of calorieën tellen lees je HIER.

 

 

Avatar
Over Francois 81 Artikelen
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.