Een gezond voedingspatroon voor patiënten met diabetes type 2

Een gezond voedingspatroon

Een gezond voedingspatroon is voor patiënten met diabetes type 2 of suikerziekte belangrijker dan ooit. Gezond en natuurlijk eten met de juiste voedingsproducten staat daarbij centraal. Diabetici weten vaal wel wat ze absoluut niet mogen eten. Wat voor hen wel geschikt is is vaak onduidelijk. Ook voor hen vormt de bekende Schijf van Vijf de basis van hun gezond voedingspatroon.

Maar wat mogen diabetici type 2 wél eten?

Wat diabetici best niet eten om deze steeds meer voorkomende aandoening onder controle te houden weten ze best. Diabetici eten in de eerste plaats geen enkelvoudige suikers. Die vind je vooral in snoep, koekjes, gebak, chips, chocolade en in alle frisdranken. Deze zogenaamde snelle suikers doen je bloedsuikerspiegel razendsnel stijgen om daarna even snel weer te dalen. En dat kunnen deze mensen best missen.


Complexe suikers

Een gezond voedingspatroonComplexe suikers vinden we vooral in brood, aardappelen, rijst, deegwaren. Die passen wékl in een gezond eetpatroon voor patiënten met diabetes type 2? Op voorwaarde dat je kiest voor hun volkoren variant. Een gezond voedingspatroon voor patiënten met diabetes type 2 is zeker ook vetarm. Kies voor gezonde onverzadigde vetten en vetzuren. Die zijn vooral aanwezig in alle magere melkproducten en in magere kazen (+20).

Eet minstens een maal per week vette vis

Veel gezonde vetzuren zijn ook aanwezig in alle soorten vette vis en vooral in wilde zalm, paling, tonijn, forel, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sprot, haring en in ansjovis. Daarom raden diëtisten en het Voedingscentrum aan om minstens eenmaal per week vette vis te eten. Fruit is ook gezond voor diabetici als dagelijks niet meer dan één stuk fruit eten. Fruit bevat namelijk fruitsuikers.  Groenten eet je onbeperkt als rauwkost, gestoomd of gekookt.

Een gezond voedingspatroon: Diabetici eten volgens de Schijf van Vijf

Een gezond voedingspatroon voor patiënten met diabetes type 2 heeft de bekende Schijf van Vijf als basis. Aanbevolen hoeveelheden binnen de Schijf van Vijf zoals aantal boterhammen of opscheplepels pasta en rijst kunnen wel verschillen. Dat bespreek je met je diëtist(e).

Een gezond voedingspatroon zorgt voor een gezond gewicht

Overgewicht is ene belangrijke oorzaak van diabetes type 2. Je gezond gewicht bereiken én behouden is dan ook belangrijk in de strijd tegen diabetes type 2. Door je overgewicht te verliezen is het zelfs mogelijk diabetes om te keren zodat je zelfs geen geneesmiddelen meer nodig hebt. Zelfs als je maar enkele kilo’s lichter wordt merk je al vlug een aanzienlijke verbetering van je bloedsuikerwaarden, je insulinegevoeligheid, cholesterolgehalte in je bloed en je bloeddruk.

Een gezond voedingspatroon met een stabiele bloedsuikerwaarde

Diabetici weten hoe belangrijk hun bloedsuikerwaarden zijn is. Koolhydraten komen namelijk als suiker in je bloed terecht. Maar ook diabetici hebben de juiste koolhydraten nodig als onmisbare bron van energie.  En zelfs onze hersenen kunnen niet zonder. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder insuline in je bloed. Dit hormoon regelt onder meer onze vetopslag en vetverbranding. Hoe meer insuline in je bloed hoe minder vet je verbrandt waardoor afvallen uiteindelijk onmogelijk wordt.

Zo houden we onze bloedsuikerspiegel onder controle

Gelukkig kunnen we zelf veel doen om onze bloedsuikerspiegel stabieler te maken en onder controle te houden, namelijk:

  • Kies voor een gezond en natuurlijk voedingspatroon met veel groenten
  • Eet alleen volkorengranen zoals haver, zemelen en boekweit
  • Vervang geraffineerde witte deegwaren en rijst door hun volkorenvariant

Peulvruchten

  • Eet eenmaal per week peulvruchten en vooral erwten, bonen, groentekiemen, mais, kapucijner, linzen of kikkererwten. Die barsten van de hoogwaardige eiwitten en voedingsvezels waardoor je bloedsuikerspiegel stabieler blijf
  • Eet regelmatig en geef de voorkeur aan meerdere (zes of acht) beperkte eetmomenten in plaats van de drie klassieke grote maaltijden. Zo blijft je vetverbranding een ganse dag actief
  • Laat frisdranken, fruit- en vruchtensappen, snoep, koekjes, gebak of chips zoveel mogelijk staan. Ze zijn rijk aan calorieën en leveren weinig of geen gezonde voedingsstoffen. Ze doen je bloedsuikerspiegel razendsnel stijgen en brengen dus niets bij aan je gezondheid. Integendeel, ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht.

De aanmaak van insuline beperken doe je door:

  • Dagelijks voldoende te bewegen. Een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen volstaat.
  • Beperk zoveel mogelijk het gebruik van alcohol en van alcoholische dranken.
  • Eet zo weinig snelle koolhydraten.

Een gezond voedingspatroon voor een gezond hart en bloedvaten 

Een gezond voedingspatroonDiabetes type 2 verhoogt je risico op hart- en vaatziekten. De Schijf van Vijf bevat voedingsmiddelen die mee zorgen voor gezond en gezond hart en gezonde bloedvaten. Voedingsmiddelen met een positieve invloed op hart- bloedvaten zijn vooral:

Volkorengranen: zoals tarwe, rogge, haver, zemelen en boekweit

Volkorenproducten: volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst.

Alle groenten met een voorkeur voor groene bladgroenten

Fruit

Onbewerkte noten, zaden en pitten: onder onbewerkt verstaan we ongezouten, niet geroosterd en ongebrand

  • Vis en vooral vette vis

Een gezond voedingspatroon zonder verzadigde vetten, transvetten en zout

Eet zo weinig mogelijk verzadigde vetten en transvetten en vervang zout door verse kruiden en specerijen als smaakmaker van al je gerechten. Verzadigd vet verhoogt je slechte LDL-cholesterol in je bloed waardoor je bloedvaten minder soepel worden en uiteindelijk dicht slibben. Zout verhoogt dan weer onze bloeddruk wat op zijn beurt de gezondheid in je hart in gevaar brengt.

Een gezond dagmenu voor patiënten met diabetes type 2

Een gezond voedingspatroonEen gezond dagmenu voor patiënten met diabetes type 2 kan er zo uit zien:

Ontbijt:

100 gram havermout(pap) met 1 eetlepel lijnzaad en een kopje aardbeien en enkele plakjes met banaan.

Lunch of middagmaal:

Een zelf gemaakte salade van bladsla, tomaten, stukjes ui en een dressing van amandelboter, azijn en tomatenpasta. Voeg hier nog een kop witte bonen.

Diner af avondeten:

100 gram verse zalm met broccoli en quinoa.

Gezonde tussendoortjes

Bij honger tussen twee maaltijden kies je voor een gezond tussendoortje zoals een  handjevol bessen, frambozen, bramen, aardbeien, of rauwkost met hummus.

Een gezond voedingspatroon gecombineerd met meer bewegen voor patiënten met diabetes type 2

Ook voor patiënten met diabetes type 2 is meer bewegen nodig om de ziekte onder controle te houden. Dat zorgt bloedsuikerspiegel beter onder controle blijft, maar beschermt ook tegen hart- en vaatziekten. Je zult al vlug de voordelen van meer bewegen ondervinden als je dagelijks een half uurtje wandelt, jogt of fietst ook bij slecht weer en tijdens de winter.

Een gezond voedingspatroon voor patiënten met diabetes type 2 staat uitvoerig beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm(Gratis Webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet


Avatar
Over Francois 81 Artikelen
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.