Een suiker detox helpt je gemakkelijker van je suikerverslaving af

Suiker detox

Een suiker detox is nodig om van je suikerverslaving af te kicken. Ja, je leest het goed. Je raakt snel verslaafd aan suiker. Vooral aan geraffineerde witte suiker. Hoe meer suiker je eet hoe meer je er wilt van eten. En dan is een suikerverslaving dichtbij.


Hoe pak je dat aan zo’n suiker detox en  wat mag je dan wel en wat niet eten? 

Alles over de suiker detox en aangepaste recepten vind je bij:

We eten allemaal teveel suiker en zoetigheden. Dat is ongezond en oorzaak van teveel buikvet en overgewicht. Daar bovenop werkt suiker sterk verslavend.

Een suiker detoxHoe meer suiker je eet, hoe meer je er wilt van eten. We weten het allemaal, en toch blijven we teveel suiker eten. Van je suikerverslaving definitief verlost raken is zelfs moeilijker dan je overgewicht verliezen.

Afkickverschijnselen bij een suikerverslaving:

Je kunt niet zonder suiker:

Je hebt suiker nodig om ‘goed’ te kunnen functioneren. En hoe meer suiker je eet hoe groter je behoefte om nog meer suiker te eten. Mogelijke afkickverschijnselen tijdens een suiker detox:

  • Hoofdpijn 
  • Gebrek aan energie
  • Snel moe en futloos
  • Misselijkheid en braken 
  • Slapeloosheid en inslaapproblemen
  • Je hebt het voortdurend koud, vooral koude handen en voeten
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Een suiker detox: Dit doet suiker met je lichaam

Volgens wetenschappers is suiker zo verslavend als hard drugs.

een suiker detoxEr is geen enkel voedingsproduct te vinden waar geen suiker in verwerkt is.

Vooral geraffineerde witte suiker doet je bloedsuikerspiegel onmiddellijk pieken.

Onmiddellijk nadat je suiker at voel je je opvallend goed in je vel.

Dat geluksgevoel is spijtig genoeg even vlug voorbij. En van zodra je bloedsuikerspiegel even snel daalt, vergroot je trek in suiker.

Suiker voor een betere smaak en langere houdbaarheid

Pure suiker wordt aan alle bewerkte voeding toegevoegd om niet alleen de smaak ervan te verbeteren, maar ook om de houdbaarheid van het product zoveel mogelijk te verlengen. Je vindt suiker niet alleen in snoep, koekjes en gebak, maar ook in:

  • Alle bewerkte voeding
  • Kant en klare gerechten, ook in soepen en in sauzen
  • Diepvriesmaaltijden
  • Frisdranken en in energiedranken
  • Alle soorten wit brood 
  • In witte deegwaren en rijst
  • Light voeding en drank
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Wie veel zoet eet heeft al vlug een tekort aan energie en haalt zijn volgende maaltijd niet zonder energie. Dan is de behoefte aan een zoet en ongezond tussendoortje erg groot.

Een suiker detox is nodig om van je verslaving af te raken

De enige manier om van je suikerverslaving af te raken is een suiker detox. Je suikergebruik verminderen heeft geen enkele zin. Als je aan je verslaving iets wilt doen moet je suiker volledig van je dagelijks menu schrappen.

De zijn de meest verslavende soorten suikers:

Geraffineerde witte suikers:

Een suiker detoxZijn een van de belangrijkste oorzaken van ongezond buikvet, overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Witte suikers worden aan zowat alle bewerkte voedingsproducten toegevoegd.

Alleen natuurlijke suikers zijn in beperkte mate toegelaten.

Maar ook dat is suiker. Eet daarom nooit meer dan twee verschillende stukken fruit per dag. Wees voorzichtig met de kunstmatige zoetstof aspartaam. Die vind je vooral in light voeding en drank  maar is zelfs nog ongezonder dan suiker.

Aspartaam is geen goed alternatief voor suiker. Het is zelfs kankerverwekkend!

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Tijdens een suiker detox geldt een nultolerantie voor suiker

Tijdens een suiker detox eet je geen geraffineerde witte suiker, ook geen ‘klein beetje’. Zelfs dat is nog teveel. Zoals hierboven al aangehaald zijn natuurlijke suikers zoals in fruit en in zoete groenten in beperkte mate toegelaten. Ook deze natuurlijke suikers hebben een invloed op onze bloedsuikerspiegel. Gedroogde fruitsoorten bevatten nog meer suiker. Omdat het om natuurlijke suikers gaat en gedroogde vruchten heel wat gezonde voedingsstoffen bevat, mag je ze in beperkte mate eten.

En wat met stevia tijdens een suiker detox?

Een suiker detoxStevia is de enige een natuurlijke die geen enkele nadelige invloed heeft op je bloedsuikerspiegel. Tijdens een suiker detox mag je stevia blijven gebruiken. 

Gebruik alleen pure stevia zonder toevoegingen. Die koop je best online of in de betere natuurwinkel en bio- shop.

Na een suiker detox verbrand je vet in plaats van suiker

Door teveel geraffineerde witte suiker en light voeding en drank te gebruiken, verbranden we suiker in plaats van vet. Op die manier raak je nooit van je buikje af en val je ook niet af, integendeel. Geraffineerde witte suiker en ongezonde verzadigde vetten en transvetten doen je niet afvallen. Ze zijn een belangrijke oorzaak van overgewicht.

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Natuurlijke suikers en gezonde onverzadigde vetten en vetzuren zijn onmisbaar als bron van energie.

Afvallen zonder jojo effect doe je alleen in een gezond eet- en leefpatroon met natuurlijke voeding en voldoende lichaamsbeweging. Een gezond eetpatroon om af te vallen en je gezondheid te verbeteren bestaat dus niet alleen uit eiwitten zoals in een crash dieetNaast veel eiwitten heb je ook voldoende gezonde vetten en koolhydraten nodig.

Een suiker detox duurt minstens drie weken

Een suiker detoxDat is de tijd die je nodig hebt om je lichaam te ontgiften en van de zoete smaak van suiker af te raken. Na een suiker detox hou je niet meer van zoet. Je zal het zelfs als onaangenaam ervaren. De eerste dagen van een suiker detox krijg je te kampen met typische afkickverschijnselen zoals:

Hoofdpijn

Duizeligheid

Plotse stemmingswisselingen

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Laat deze afkickverschijnselen geen reden zijn om met je suiker detox vroegtijdig te stoppen. Het loont beslist de moeite.

Drink tijdens je suiker detox voldoende water: 2,5 liter per dag. Water spoelt je lichaam schoon van allerlei afvalstoffen minstens

Dit eet je tijdens een suiker detox:

Een suiker detoxAlle soorten verse groenten: maar vooral groene bladgroenten. Groenten eet je onbeperkt maar minstens 500 gram rauwe, gestoomde of gekookte groenten per dag

Vers fruit: alle soorten fruit bevatten grote hoeveelheden gezonde voedingsstoffen en zeker vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Eet echter noot meer dan twee verschillende stukken fruit per dag vanwege de aanwezigheid van fruitsuikers

Alle soorten vis met een voorkeur voor vette vis zoals: wilde zalm, paling, tonijn, schol en schelvis, heilbot, tarbot, dorade, makreel, sardienen, sport, haring en ansjovis

  • Mager vlees met een voorkeur voor witte vleessoorten: zoals kip en kalkoen
  • Eieren: die mag je nu zelfs dagelijks eten. Bij je ontbijt en als tussendoortje.
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Zaden en pitten 
  • Volkoren deegwaren en zilvervliesrijst 
  • Een maal per week gekookte aardappelen
  • Wekelijks een maal peulvruchten: en vooral bonen, erwten, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten. Peulvruchten zijn rijk aan hoogwaardige eiwitten maar bevatten ook relatief veel vet
  • Amandelmelk en kokosmelk
  • Oliën van plantaardige oorsprong: zoals olijfolie, lijnzaadolie en notenolie
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

In een suiker detox eet je geen of zo weinig mogelijk:

Een suiker detoxGeen kaas: met uitzondering van geiten- en  parmezaankaas. Die mag je wel met mate eten

Honing

Kant en klare fruit- en vruchtensappen

Rozijnen

Mango’s

Bananen

Zo ziet er een voedingsschema uit een suiker detox uit

Eerste dag

  • Ontbijt: 1 kopje haver met bessen, amandelen en zaden of 3 gekookte eieren
  • Tussendoortje: 25 gram fijn gehakte en onbewerkte noten
  • Lunch of middagmaal: 120 gram kipfilet met je favoriete groenten
  • Diner af avondmaal: 150 gram geroosterde (vette), bonen en erwten of 150 gram wilde zalm met broccoli en champignons

Tweede dag

  • Ontbijt: 25 gram volkorengranen met bessen, zaden en amandelen of 3 roereieren met spinazie of andijvie
  • Tussendoortje: 25 gram fijngehakte noten naar keuze
  • Lunch of middagmaal:  gegrilde broccoliroosjes met gele en rode paprika en citroen, azijn, en tijm (dressing) of gesnipperde rode en groene kool salade met geraspte wortelen en olijfolie, citroen, gehakte peterselie
  • Diner of avondmaal: gestoomde groene bladgroenten groenten, paksoi, spruitjes en rapen,150 gram (vette) vis naar keuze gebakken kabeljauw
JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Derde dag

Een suiker detox

Ontbijt: 25 gram volkorengranen, frambozen, meloen en amandelen of een omelet met garnalen, boerenkool, walnoot en radijsjes

Tussendoortje: 25 gram onbewerkte noten

Lunch of middagmaal: 150 gram geroosterde kip met rozemarijn, olijven, salie en groenten naar keuze

Diner of avondmaal: 50 gram (ongekookte) volkorenpasta of zilvervliesrijst met champignons, tomaat en basilicum .

Naast voldoende water kruidenthee of groene thee, een zelf gemaakte smoothie en een koffie zonder melk of suiker toegelaten

Een suiker detox om van je verslaving af te raken, je gezondheid te verbeteren en gemakkelijker af te vallen doe in een gezond eetpatroon.

Dat bestaat uit natuurlijke voeding zoals in het voedingspatroon van Richard Ridder, uitvoerig beschreven in zijn Afslank Receptenbijbel (Gratis Webinar).

Gezond vetpercentage

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid  en makkelijker afvallen!

Avatar
Over Francois 81 Artikelen
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.