Kunnen we zonder suiker om gezond te functioneren

Kunnen we zonder suiker

Kunnen we zonder suiker goed blijven functioneren? Dat is dé vraag die velen zich stellen die gezonder willen leven. Zoals we allemaal wel weten bestaat er een groot verschil tussen toegevoegde en natuurlijke suikers. Toegevoegde suikers zijn een belangrijke oorzaak van teveel ongezond buikvet, overgewicht en daaraan gelinkte aandoeningen. Natuurlijke suikers zijn diegenen die we aantreffen in fruit.

Zijn natuurlijke suikers gezonder dan toegevoegde en kunnen we zonder suiker, ook de natuurlijke?  

Toegevoegde suikers zijn vaak geraffineerde witte suiker.Die bevatten geen gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Kunnen we zonder suikerDie toegevoegde suikers liggen aan de basis van overgewicht en veel voorkomende aandoeningen die er het gevolg van zijn zoals:

Overgewicht

Overmatig en ongezond buikvet

Aderverkalking

Hart- en vaatziekten

Teveel slechte LDL- cholesterol

Verstoorde hormonen

Slechte bloedsomloop en hoge bloeddruk

Diabetes

Natuurlijke suikers treffen we bijvoorbeeld aan in alle soorten fruit.

Kunnen we zonder suikerNatuurlijk is altijd beter en dus zijn natuurlijke suikers zeker gezonder dan toegevoegde. Toch moeten we er ook voorzichtig mee zijn, het blijven per slot van rekening suikers. Om je suikergebruik binnen aanvaardbare perken te houden, eet je best niet meer dan twee verschillende stukken fruit per dag.

Kunnen we zonder suiker: Maar wat dan met onze Energie?

Wat vast staat is dat suiker een belangrijke bron is van energie. En die hebben we nodig om dagelijks de nodige inspanningen te kunnen leveren. Toegevoegde suiker vind je vooral in:

 

  • Snoep
  • Koekjes en gebak
  • Chips
  • Kant en klare ontbijtgranen, muesli en cruesli uit de supermarkt 
  • Alle kant en klare voeding en gerechten
  • Diepvriesmaaltijden
  • Frisdranken en in energiedranken
  • Kant en klare fruit- en vruchtensappen
  • Kant en klare soepen, sauzen 
  • Bewerkt vlees zoals in worst, salami, boterhamworst en paté

Toegevoegde suikers om smaak en houdbaarheidsdatum verbeteren.

Suiker is zo aantrekkelijk voor de voedingsindustrie omdat het spotgoedkoop is. Al deze voedingsmiddelen hebben deze toegevoegde suikers dus helemaal niet nodig. Ons lichaam en zeker onze gezondheid hebben deze toegevoegde suikers niet nodig .

Kunnen we zonder suiker: wat met snelle suikers?

Alle toegevoegde suikers noemt snelle suikers. Snelle suikers of snelle koolhydraten verteren razendsnel. Snelle suikers verteren bijna onmiddellijk. Er is dus weinig of geen energie voor nodig en worden direct omgezet in glucose.

Kunnen we zonder suikerAl deze voedingsmiddelen bevatten nauwelijks gezonde voedingsstoffen en brengen zowel onze lichamelijke als geestelijke gezondheid niets bij, integendeel. Hoe minder voedingsvezels in een product aanwezig zijn hoe sneller we weer honger hebben.

Hebben we suiker nodig: Voeding zonder Toegevoegde Suiker

Gelukkig bevat niet alle voeding toegevoegde suikers, er zijn ook producten zonder. Voeding zonder toegevoegde suikers zijn dan weer arm aan voedingsvezels.

Dat is zo het voor:

  • Alle witte soorten brood
  • Witte deegwaren
  • Witte rijst

Ondanks deze voedingsproducten geen toegevoegde suikers bevatten, zorgen ze wel voor een onstabiele bloedsuikerspiegel. Onze drang naar zoet blijft daardoor erg groot.

Kunnen we zonder suikerAls gevolg van een sterk veranderende bloedsuikerspiegel wordt er ook meer insuline aangemaakt. Dat is een hormoon dat je vetopslag en vetverbranding regelt. Hoe meer producten met toegevoegde suiker je eet, hoe meer insuline je aanmaakt. Zo sla je meer vet op dan je verbrandt.

Kunnen we zonder suiker: Waar halen we dan onze energie vandaan?

De nodige energie halen we uit gezonde natuurvoeding met trage koolhydraten die in je lichaam worden afgebroken en omgezet in suiker. Dat zijn dan de zogenaamde fruitsuikers die je in fruit terug vindt.

Die zijn ook aanwezig in:

  • Alle volkoren granen en volkorenproducten: zoals in alle soorten volkorenbrood, in volkoren deegwaren en in zilvervliesrijst
  • In alle verse groenten: maar vooral in groene bladgroenten zoals in spinazie, andijvie, sla, broccoli, in alle groene koolsoorten, in bloemkolen, paksoi en in Chinese kool en in tuin- en waterkers
  • Peulvruchten: en dat zijn vooral erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten

Je gezondheid verbeteren, meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen doe je met de JUISTE koolhydraten. Dat zijn de trage koolhydraten die je vlug een vol gevoel geven en je eetlust verminderen.

Kunnen we zonder suiker? Neen dus.

Kunnen we zonder suikerWe moeten wel onderscheid maken tussen snelle en trage koolhydraten. Deze laatsten hebben we wel nodig als bron van energie. Die koolhydraten verteren langzaam  en geven je alle nodige gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

En al deze gezonde ingrediënten hebben we wel nodig om gezond en zonder overgewicht te functioneren. 

Haal je energie dus uit natuurlijke voeding zoals verse groenten, fruit (maar maximaal twee verschillende stukken per dag), volkoren granen en peulvruchten.

Eten zonder toegevoegde suikers doe je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Dokter Oscar Helm (Gratis webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen!

 

Avatar
Over Francois 81 Artikelen
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.