Minder koolhydraten eten een goed idee voor diabetici?

Minder koolhydraten eten

Minder koolhydraten eten een goed idee voor diabetici? Die krijgen inderdaad vaak het advies om zoveel mogelijk koolhydraten van hun dagelijks menu te schrappen.  

Wat doet minder koolhydraten eten met je gezondheid en hoe pak je dat best?

Om koolhydraten te kunnen verwerken is er meer insuline nodig. Hoe minder koolhydraten je eet, hoe minder insuline je nodig hebt. Insuline regelt naast je bloedsuikerspiegel ook je vetopslag en vet verbranding.

Minder koolhydraten etenDe insulinebepaling bij diabetici werkt niet.

Dat ligt dan ook aan de basis van de enorme schommelingen in hun bloedsuikerspiegel. Minder koolhydraten eten heeft dan ook snel effect op je bloedsuikerspiegel.

Soorten koolhydraten

Er bestaat een groot verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn vooral suiker en zetmeel en die zijn voor niemand aan te raden. Ze bevatten geen gezonde voedingsstoffen en worden niet voor niets ‘lege calorieën’ genoemd. Snelle koolhydraten verteren gemakkelijk en vragen weinig of geen energie. Ze geven ons dan ook geen voldaan gevoel. Door het eten van snelle koolhydraten hebben we constant honger en kunnen we dag en nacht eten.

Lees ook: Deze voedingsproducten passen in een suikervrije levensstijl

Lijnrecht tegenover deze snelle koolhydraten staat hun trage variant.

Trage koolhydraten barsten van alle gezonde voedingsstoffen, ook voedingsvezels. Voedingsvezels zorgen voor een snel en langdurig verzadigingsgevoel. Ze verteren niet of nauwelijks, vragen veel energie, houden onze bloedsuikerspiegel stabiel en ons helpen afvallen. Die wordt stabieler en dat zorgt voor enkele belangrijke voordelen zoals:

Veel koolhydraten eten is voor niemand aan te raden

Veel snelle koolhydraten is voor niemand goed en zeker niet voor diabetici. Ze maken onze lichaamscellen insuline resistent. Onze pancreas of alvleesklier maakt zo steeds meer insuline aan. Meer insuline is iets wat diabetici best kunnen missen. Insuline is het enige hormoon dat vet aanmaakt. Dat betekent dat afvallen bij een hoge concentratie insuline niet lukt. Door de consumptie van koolhydraten zoveel mogelijk terug te schroeven gebruikt ons  lichaam zijn opgeslagen vet als bron van energie. Deze wijziging vraagt de nodige aanpassing en zorgt vaak voor enkele vervelende ongemakken. Eens je lichaam daaraan aangepast verdwijnen die spontaan en merk je de resultaten vrij snel. Zowel aan je buikomtrek als op de weegschaal.

Lees ook: Kunnen we zonder suiker om gezond te functioneren?

Minder koolhydraten eten en de invloed op je bloedsuikerspiegel

Minder koolhydraten etenMinder koolhydraten en dus vooral minder suiker eten, zorgt voor betere bloedsuikerwaarden. Je bloedsuikerspiegel kent minder pieken en dalen waardoor je je al snel beter voelt. Je insulinegevoeligheid neemt snel toe, waardoor je geneesmiddelengebruik kan verminderen en in vele gevallen zelfs niet eens meer nodig is.

Minder koolhydraten eten beperkt je insulineresistentie

Je zal weer meer vet verbranden je lichaamsvetten zullen de bloedsuiker aanvullen als dat nodig is nodig. Minder koolhydraten eten doet je gezond en natuurlijke voeding meer eet:

Meer vezelrijke voeding 

Die vind je vooral in:

  • Verse en rauwe groenten
  • Volkoren granen zoals: haver, zemelen, boekweit, gerst, gierst en volkoren rogge
  • Alle volkoren deegwaren
  • Zilvervliesrijst (bruine rijst)
  • Alle soorten volkorenbrood 
  • Volkoren ontbijtgranen zonder toevoegingen, muesli en cruesli
  • Onbewerkte noten: die zijn ongezouten, niet geroosterd en ongebrand
  • Onbewerkte zaden en pitten
  • Hardgekookte eieren
  • Magere vleessoorten zoals kip- en kalkoenfilet en magere ham

Helemaal geen koolhydraten eten is geen goed idee

Dan krijg je helemaal geen gezonde voedingsstoffen en vezels naar binnen. Een gezond eetpatroon bestaat nog altijd uit relatief veel eiwitten en voldoende gezonde vetten en trage koolhydraten.

Gezonde dagmenu’s met minder koolhydraten 

Ontbijt:

Minder koolhydraten etenTwee vezelcrackers met roomboter, kip- of kalkoenfilet of magere kaas (+20)

Blokjes magere kaas met in blokjes gesneden tomaat

Vezelrijke crackers magere spekreepjes

Gebakken eieren met tomaat, champignons en augurk

Lunch of middagmaal:

Omelet met gekookte magere ham, roomkaas en rauwe groenten

Rauwe groentesalade met wilde zalmfilet

Ham rolletjes met asperges

Twee sneetjes volkorenbrood met mager broodbeleg of tonijn en makreel uit blik

Diner of avondmaal

Rund tartaar met champignons, broccoli, gebakken aardappeltjes en natuuryoghurt met stukjes vers fruit als dessert

Maaltijdsoep met worst en een sinaasappel

Een bal gehakt met rauwe groenten, één gekookte aardappel, yoghurt met verse stukjes fruit en 20 gram pure chocolade  met minstens 75 procent pure chocolade

Zalmfilet met snijbonen en nootmuskaat. Als toetje yoghurt met amandelschaafsel en pompoenpitten

Minder maar genoeg gezonde koolhydraten eet je alleen in een natuurlijk voedingspatroon zoals beschreven in de Afslank Receptenbijbel van Dokter Oscar Helm (Gratis webinar).

Probeer de Afslank Receptenbijbel nu risicovrij uit… 60 Dagen niet goed? Geld terug!

Snel afvallen zonder dieet

JA! ik wil ook een GRATIS EN GEZOND WEEKMENU voor een betere gezondheid en snel afvallen!

Avatar
Over Francois 81 Artikelen
Hallo, blij je hier te mogen ontmoeten. Ik ben Francois, als copywriter en webredacteur eigenaar van deze website. Van jongs af was ik geïnteresseerd in alles wat met gezondheid, overgewicht en gezonde voeding te maken had. Zelf ben ik voedings- en gewichtsconsulent, en wil ik deze kennis met zoveel mogelijk geïnteresseerden delen. Schrijven, publiceren, en kennis delen is mijn grootste passie. Ik hoop je hier nog vaak te mogen begroeten. Al uw suggesties, vragen, verbeteringen en alle andere opmerkingen zijn steeds welkom op leefnugezonder@yahoo.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.